Turismi uuteen älyaikaan
Turistien tunteita analysoidaan kameroiden ja anturien avulla
Goli Neuromarketing on Malagalainen teknologiayritys joka aikoo asentaa kameroita ja antureita, jotka analysoivat matkailijoiden tuntemuksia.
Tämä projekti toteutetaan Rondan alueilla Plaza España ja Puente Nuevo, jotka ovat suosittuja alueita turistien keskuudessa. Viime vuosina julkisiksi tulleet teknologiset edistysaskeleet ovat tuoneet uusia keksintöjä, joka tähän asti vaikutti tieteiselokuvasta temmatuilta.
Uusin tulokas Málagassa on ”Smart Tourism” matkailumuoto, jossa ihmiset ”ovat yhteydessä kaupunkiin”.
He tietävät luontopolut tai paikat joissa syödä ennen määränpäähän saapumista ja tietävät mihin aikaan turistinähtävyys on eniten ruuhkautunut. Rondasta tulee älykäs kunta matkailun kautta ja tässä auttaa tekoäly (AI).
Goli Neuromarketing on malagalainen yritys, jonka pääasiallinen tavoite on mitata ihmisten käyttäytymistä ja tehdä se mitattavaksi. He siis pyrkivät muuttamaan tunteet tiedoksi.
Yritys on testannut tätä ideaa jo kahdeksan vuoden ajan luomalla useita laitteita. Yksi niistä on vatsanauha, joka mittaa vatsan liikkuvuutta ennen ruoan syömistä. Toinen on sormus, jossa on haptofonin ohjelmisto. Tämä tarkoittaa sitä, että laite pystyy mittaamaan henkilön tuntemuksia kosketuksen kautta. Kyseessä on puhdasta neuromarkkinointia ja se on nyt tulossa Rondan projektiin.
Rondan älykäs projekti, jonka Smart City Cluster -yritysryhmä johtaa, pyrkii keräämään tietoa matkailijoiden tunteista vuoden ajan, 24 tuntia vuorokaudessa. Näin Rondan matkailuorganisaatio voi saada tietoa sekä matkailijoiden virtauksesta että heidän käyttäytymisestään.
Rondan matkailuorganisaatio voi saada luotettavaa tietoa analysoimalla, mitä matkailijat tekevät tiettyyn aikaan, miten he käyttäytyvät jne. Tällä tavalla paikalliset yritykset voivat sopeutua vierailijoiden liikkeisiin ja tietää milloin tietyssä paikassa on eniten matkailijoita tai mitä paikkoja he etsivät ensimmäiseksi, selittää yritysjohtaja.
Tunteiden muuttaminen tiedoksi voi tuntua monimutkaiselta. Mutta Ruiz väittää, että se on täysin mitattavissa. Aluksi henkilön ei-kielelliset ilmaisut muutetaan numeroiksi. Sitten nämä tiedot tallennetaan tietokantaan, joka sisältää miljoonien ihmisten analyysin. Tästä saatavia hyödyllisiä parametrejä voidaan sitten käyttää analyysissä ihmisten käyttäytymisessä tietyissä tilanteissa.
Itse asiassa tiedon laskennassa on saatu pääteltyä, että virhemarginaali on alle 1%. Kuitenkin sukupuolen
havaitsemisessa on enemmän ongelmia: virhemarginaali on 15%. Mutta yleisesti ottaen saadut mittaustulokset käytetään suurella luotettavuudella .
Kuinka sitten matkailijoiden tunteet voidaan havaita? Ruizin yritys aikoo asentaa kameroita ja antureita Plaza de Españan ja Puente Viejon läheisyyteen, jotka ovat kaksi kaupungin suosituimmista vierailukohteista. Sekä ulkona että sisällä.
”Meidän on vielä tehtävä sopimus läheisen hotellin kanssa laitteiden asentamisesta ja tietojen keräämisestä. Pystyisimme saamaan tietoa hotellin varausten määrästä ja matkailijan tunteista, kun hän lähtee hotellista”, kommentoi Ruiz.
Näillä laitteilla voidaan havaita, miten ihmiset katsovat ja minne, millaisia käyttäytymismalleja heillä on, mitä ilmeitä heillä on jne. Itse asiassa Rondassa on jo yksi toiminnassa oleva laite, jolla voidaan mitata matkailijoiden määrää. He keräävät myös tietoa ympäristöstä, kuten kosteudesta, lämpötilasta ja saastumisasteesta.
Miksi nämä viimeiset parametrit?
Yritysjohtajan mukaan ympäristön vaikutuksen mittaaminen matkailijaan voi aiheuttaa käyttäytymisen muutoksia. ”Nämä ympäristöolosuhteiden tiedot lisätään, jotta saadaan enemmän ja tarkempaa tietoa”, hän sanoo.
Innovaatioturismi
Tunteiden digitaaliseksi muuttaminen kuulostaa fiktiolta. Mutta Ruizin mielestä se ei ole sitä. Hän väittää, että yritykset voivat ylittää kynnyksen tuntemalla tuotteen kaikki ominaisuudet ennen sen markkinoille tuomista, eli tuntemalla paremmin tulevan asiakkaan. Varmasti herää kysymys siitä voiko tällainen innovatiivinen matkailu syrjäyttää perinteisiä matkailutoimijoita.
“Ei millään tavalla. Uskomme, että tämä on myös työkalu heille. Jotkut ihmiset suunnittelevat matkansa omatoimisesti. Mutta toiset mieluummin maksavat matkatoimistolle tietämättä mitään ja antavat yrityksen hoitaa kaiken. Tämä järjestelmä voi auttaa myös matkatoimistoa organisoimaan määränpään tehokkaammin”, kommentoi yritysjohtaja.
Saattaa vaikuttaa siltä, että rondalaiset (ja satunnainen matkailija) ovat matkalla kohti Black Mirror -tyyppistä maailmaa. Mutta Ruiz vakuuttaa, että tämä projekti ei tallenna henkilökohtaisia tietoja, vain henkilön iän ja sukupuolen. He eivät tarvitse enempää. Hän kertoo esimerkin kun kysytään tästä: ”kuvittele, että katsot elokuvaa ja kirjoitat kaiken ylös. Sitten elokuva poistetaan etkä voi katsoa sitä uudelleen, mutta sinulla on aina oleelliset asiat kirjoitettuna ja saatavilla. Siis tällä tavalla tämä järjestelmä toimii”, hän selittää.
Nyt jäämme odottamaan, miten Ronda astuu neuromarkkinoinnin maailmaan ja kuinka pitkälle teknologia voi mennä, sillä tällä hetkellä sillä ei näytä olevan rajoja.
Alkuperäinen artikkeli
La Opinion