fbpx

Kirjaudu palveluun

Mediamyynti Sää ja live-kuva Koti Costalla
Espanjan vanhojen taksien myyntibisnes Afrikkaan

Espanjan vanhojen taksien myyntibisnes Afrikkaan

Päätapa ’eläkkeelle jäävien’ ajoneuvojen osalta on myydä maihin kuten Romania, Bulgaria, Marokko tai Senegal

Kun taksien on aika jäädä Espanjassa eläkkeelle niin yksi yleisimmistä tavoista päästä niistä eroon on niiden myyminen ulkomaille. ”On hyvin vaikeaa, että yksityishenkilö ostaisi sen, koska ne ovat kovassa käytössä olleita autoja”, selittää taksi kuski Manuel Plaza de Cibelesissa odottaessaan asiakkaita. Hän on myynyt kaksi vanhaa taksiaan marokkolaisille, jotka ostavat ja vievät niitä ulkomaille.

Käyttöiän takaraja 12 vuotta

Nykyään Madridin taksinkuljettajat voivat käyttää samaa autoa 12 vuotta. Aluehallituksen asetus on asettanut rajan 10 vuoteen, mutta koronaviruksen aiheuttaman 87% pudotuksen asiakkaissa vuonna 2020 rajaa nostettiin. Tämä määräaika päättyy tämän vuoden joulukuussa, jolloin palataan takaisin kymmeneen vuoteen. Andalusiassa takaraja in 12 vuotta, jonka jälkeen pitää päästää viimeistään työjuhta eläkkeelle.

Kauppa käy ulkomaille

”Monia Espanjassa ostettuja takseja myydään ulkomaille”, vahvistaa José Miguel Funez, Madridin taksiliiton viestintäpäällikkö. Hän perustelee tämän sillä että taksit ovat hyvin huollettuja. Espanjassa on noin 46.000 taksia, joista ainoastaan Madridissa 15,723.

Taksien viennin sanotaan olevan espanjalaisten ja marokkolaisten käsissä. Monet marokkolaiset tarjoavat 500 euroa varausmaksuna, jos auto on lähellä vaihtoa. Manuel myi yhden taksin 3,200 eurolla ja toisen 900 eurolla.

”Useimmat Espanjasta ostetut vanhat taksit jatkavat taksina käyttöä. Kysyntää on erityisesti Bulgariasta ja Senegalista, mutta myös Romaniasta, Portugalista ja Ranskasta”, sanoo marokkolainen välittäjä.

Toyotan ja Volkswagenin moottorit halutuimpia

Halutuimmat autot ovat Toyotan ja Volkswagenin moottorilla varustettut sekä isolla takakontilla varustetut autot. Espanjassa myydään autoja paljon netin myynti-ilmoituksilla, kuten yksi 10-vuotiaasta Toyota Prius taksi jolla on ajettu 700,000 kilometriä ja hinta on 4,999 euroa.

Haluttuja takseja

Espanjan taksit ovat suosittuja ulkomailla hyvän kuntonsa vuoksi. Taksit menevät tarkastukseen joka kolmas kuukausi ja ajavat keskimäärin 5,000 kilometriä kuukaudessa.
”Moottorit ovat paremmassa kunnossa. Vaihdamme öljyn joka 15,000 kilometrin välein ja renkaat kerran vuodessa. Toyota Corolla Touring Sport on suosituin”, sanoo Funez.

Tuonhan pitäisi olla sitä vihreää ajattelua, että laitetaan vanha kierrätykseen ja saadaan näin vanhoille takseille monia vuosia käyttöä lisää. Espanjassa liikkuneet taksithan ovat hyvin pitkälle täysin ruostevapaita autoja.

Alkuperäinen artikkeli
Epe


Samankaltaiset julkaisut