Espanjan teillä on salakavala sakottaja
- Vinkit Vinkit asujille Vinkit matkailijoille Yleinen
- aurinkorannikko autoilu Elämää Espanjassa Fuengirola
Keskinopeustutka: nopeuksien salakavala sakottaja
Houkuttelevatko pitkät ja tyhjät tiet nopeaan ajoon? Voi olla viisasta pitää varasi, sillä Espanjan teillä vaanii useita keskinopeustutkia. Tämä älykäs järjestelmä, joka on todellisuudessa enemmän kuin perinteinen tutka, pitää tiukkaa valvontaa nopeusrajoitusten noudattamisesta.
Ensimmäinen keskinopeustutka otettiin käyttöön Espanjassa jo vuonna 2010 Madridin ja Segovian välisellä A-6-moottoritiellä.. Vaikka sitä kutsutaankin tutkaksi, se ei ole perinteinen tutka, vaan nopeudenvalvontakameroilla toimiva järjestelmä. Tällä hetkellä Espanjan Liikenteen Yleinen Liikenneturvallisuusvirasto (DGT) hallinnoi 86 keskinopeustutkaa, joista 40 on Katalonian liikennepalvelun (SCT) vastuulla ja yksi sijaitsee Baskimaalla.
Keskinopeustutkat ovat levinneet ympäri Espanjaa, piiloutuen niin moottoriteille, moottoriliikenneteille kuin tavallisille teillekin. Ne voivat ulottua useiden kilometrien mittaisille alueille, valvontaa suorittaen kaistalta toiselle. Liikenteen Yleinen Liikenneturvallisuusvirasto (DGT) varoittaa kuljettajia keskinopeustutkan läsnäolosta liikennemerkkien tai tutkalla varustettujen opastaulujen avulla, joissa alaosassa lukee varoitusviesti ”Olet x kilometriä nopeudenvalvontapisteestä”.
Mutta miten nämä ovelat vartijat toimivat? Liikenteen Yleinen Liikenneturvallisuusvirasto (DGT) valvoo tarkasti tietyllä alueella ajavien ajoneuvojen nopeuksia asentamalla kameroita alueen alku- ja loppupäihin, yksi kamera per kaista. Nämä tarkkanäköiset infrapunakamerat tunnistavat rekisterinumerot ja tallentavat ajoneuvojen läpiajetut matka-ajat. Kameroiden kellot synkronoidaan valokuidun ja satelliitin avulla.
Mutta nämä kamerat osaavat tehdä paljon muutakin kuin vain tallentaa läpiajotietoja. Ne kykenevät laskemaan matka-aikoja, keskinopeutta, liikenteen intensiteettiä ja ominaisuuksia sekä valvomaan vaarallisia aineita kuljettavia ajoneuvoja. Lisäksi ne tarjoavat liikennetilastoja ja hälytyksiä, jotka auttavat ylläpitämään tieliikenteen turvallisuutta.
On tärkeää muistaa, että uuden liikennelain mukaan on nyt kielletty ylittää nopeusrajoitusta yli 20 km/h ohitustilanteessa. Tämä muutos on tehty juuri siksi, että keskinopeustutkien aiheuttamia sakkoja olisi vaikeampi vältellä. Aiemmin oli helppo vedota ohituksen tarpeeseen ja vaatia sakon perumista, kun ajoi 110 km/h tai enemmän tiellä, jonka nopeusrajoitus oli 90 km/h.
Kuinka kauan kestää saada sakko?
Keskinopeustutkasta saatu sakkoa ei ilmoiteta välittömästi.
Käsiteltävänä olevassa tapauksessa hallinnolla on viikosta kuuteen kuukautta aikaa ilmoittaa rikkomuksesta, joka lähetetään auton omistajalle. Tämän puolestaan on tunnistettava rikkomukseen syyllistynyt kuljettaja, jos se on toinen henkilö.
Joten varoitus teille kaikille tiekuninkaille: keskinopeustutkat ovat hereillä ja valppaina. Ole siis tarkkana nopeusrajoitusten kanssa, sillä nämä älykkäät vartijat eivät anna armoa.
Keskinopeustutkat Malagan tieosuuksilla
Málaga A-397 28.02 (2.059 m) laskeva
Málaga A-397 30.05 (2.055 m) nouseva
Málaga A-45 128.78 (2.822 m) nouseva
Málaga A-45 140.276 (6.098 m) nouseva
Málaga A-7 200.146 (5.230 m) laskeva
Málaga A-7 205.268 (5.217 m) nouseva
Málaga A-7 288.74 (1.109 m) nouseva
Lisää tutkia
https://radares.autofacil.es/carreteras-en/malaga/A-397/
Lähde
DGT, Coches, Motor