Espanja ajaa kevyempää Euro 7 standardia
Tullaanko bensiiniautoja näkemään odotettua pidempään?
Kukaan ei voi sivuuttaa sitä tosiasiaa, että autoala on parhaillaan syvällisessä muutoksessa, etenkin Euroopassa, sähköistämisen ollessa pääosassa. Itse asiassa vuonna 2025 voimaan tulee uusi hyväksyntästandardi, Euro 7 -standardi, joka on niin vaativa, että Espanjan johtaman maiden ryhmä on päättänyt ”laimentaa” sitä autonvalmistajien tukahduttamisen välttämiseksi.
Mistä tässä aloitteessa on kyse?
Ensimmäinen päästönormisto tuli voimaan vuonna 1992 ja se tunnettiin nimellä Euro 1. Sen tarkoituksena oli vähentää ja vähentää asteittain Euroopassa myytävien polttomoottoreiden ympäristövaikutuksia. Tekijöitä, kuten palamattomat hiukkaset, hiilimonoksidipitoisuus ja typpioksidipitoisuus, alettiin vähentää asteittain Euro 6 -standardin tiukennuttua huomattavasti.
Tämä Euro 6 -standardi oli määrä korvata vuonna 2025 Euro 7 -standardilla, joka asetti niin korkeat vaatimukset, että autonvalmistajat päättivät sähköistää suurimman osan moottoreistaan nopeasti päästöjen vähentämiseksi. Euro 7 -standardin vaatimukset ovat niin korkeat, että useat jäsenmaat, joita johtaa Espanja, ovat sopineet ehdottavansa ”laimennettua” Euro 7 -standardia, jotta autoala, joka työllistää miljoonia ihmisiä Euroopan unionissa, ei ”tukehtuisi”.
Kevyempi Euro 7 -standardi ja Espanjan aloite
Useat valmistajat ovat jo pitkään päättäneet muuttaa polttomoottorituotteidensa valikoimaa sähköautoiksi ja ovat myös valittaneet Euro 7 -standardin liian korkeista vaatimuksista, etenkin kun vuodesta 2035 lähtien uusia polttomoottoriautoja ei saa myydä. Siksi monet merkit kannattivat Euro 6 -standardin tarkistamista vastaamaan nykyaikaa ilman tarvetta kehittää kokonaan uusia polttomoottoreita, joilla on jo käyttöikä päättynyt.
Saksa ja Ranska mukaan
Espanja on nyt saanut useat jäsenmaat (mukaan lukien Saksa ja Ranska) yhteen esittämään Euroopan komissiolle kevyempää Euro 7 -standardia koskevan ehdotuksen, jotta autonvalmistajien ei tarvitsisi tehdä suuria investointeja täysin uusien polttomoottorien kehittämiseen. Tämä Espanjan EU-puheenjohtajakauden aloite lykkää myös ”uudistetun” Euro 7 -standardin voimaantuloa.
Muutokset eivät pääty tähän, koska nyt keskusteltavana oleva ehdotus (todennäköisesti menee läpi ilman suurempia vaikeuksia) viivästyttää myös Euro 7 -standardin voimaantuloa vuoteen 2027 saakka, eli kaksi vuotta alkuperäistä määräaikaa 1. tammikuuta 2025 myöhemmin, jolloin päästöstandardi tulee voimaan henkilöautoille ja kevyille hyötyajoneuvoille. Tämä viive koskee myös raskaiden ajoneuvojen standardia, jonka voimaantulo oli suunniteltu vuodeksi 2027 ja joka nyt lykätään vuoteen 2029.
Lähde
Diario Motor