Alhaisten päästöjen-vyöhykkeet tulossa myös Aurinkorannikolle
Kävin viime viikonloppuna Madridissa autolla, mutta loppumatkan jouduin kulkemaan metrolla, koska autossani ei ollut oikeaa tarraa. Alhaisten päästöjen-vyöhykkeet ovat tulossa vuodenvaihteessa myös Aurinkorannikon kaupunkeihin. 1.1.2024 tulee voimaan ensimmäiset alhaisten päästöjen- vyöhykkeet Costa del Solin alueelle.
Tekniikkaa asennetaan parhaillaan Aurinkorannikolla
Malagassa asennetaan parhaillaan tarvittavia sensoreita ja kameroita liikenteen valvontaan, prosessi joka tulee päätökseen tämän vuoden lopussa kaupungin julkisen kilpailutuksen aikataulun mukaisesti. Epävirallisen tiedon mukaan tolpat sensoreineen on tulossa myös Fuengirolaan.
Malagan ZBE alue
Malagan keskustaan tuleva alhaisten päästöjen-vyöhyke kattaa 437 hehtaaria (noin 624 jalkapallokenttää), ja pääsyä alueelle valvotaan 97 kamerapisteellä, jotka tallentavat ajoneuvojen rekisterikilvet. Tämä on vastaavanlainen järjestelmä, kuin mitä jo käytetään kaupungin muilla alueilla valvomaan, etteivät ajoneuvot käytä bussikaistoja tai harjoita muita vastaavia rikkomuksia. Aluksi vain keskustan ytimessä ja Sohon alueella on tiukempi linja, joka estää saastuttavimpien ajoneuvojen pääsyn. Malagassa tarkastellaan lyhyen, keskipitkän ja pitkän aikavälin skenaarioita, joten kriteerit tulevat tiukentuvat mitä pidemmälle projekti etenee.
Yli 50000 hengen kaupungit
Vuoden 2023 oli määrä olla vuosi, jolloin kaikki yli 50 000 asukkaan kunnat ja saaristoalueet ovat velvoitettuja sisällyttämään alhaisten päästöjen-vyöhykkeitä (ZBE) kaupunkikeskuksiinsa. Toimenpide sisältyy uuteen ilmastonmuutos- ja energiamurroslakiin ja se koskee myös yli 20 000 asukkaan kuntia, joiden ilmanlaatu on terveydelle haitallinen.
Espanjassa on yhteensä 149 yli 50 000 asukkaan kuntaa, joissa asuu yli 25 miljoonaa ihmistä, eli yli puolet Espanjan väestöstä. Alkuperäisten päivämäärien ja suunnitelmien mukaan vuodesta 2023 alkaen Espanjassa olisi vähintään 149 alhaisten päästöjen vyöhykettä, kuten jo olemassa olevat mm. Barcelonassa ja Madridissa.
Euroopan Unionin määräys
Mutta mitä alhaisten päästöjen vyöhykkeiden alueet tarkalleen ottaen ovat? Uuden ilmastonmuutos- ja energiamurroslain 14. pykälän mukaan alhaisten päästöjen-vyöhykkeillä tarkoitetaan ”julkisen hallinnon rajattua aluetta, jossa sovelletaan ajoneuvojen pääsyä, liikkumista ja pysäköintiä rajoittavia toimenpiteitä ilmanlaadun parantamiseksi ja kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi, ottaen huomioon ajoneuvojen päästöluokitus voimassa olevan yleisen ajoneuvomääräysten mukaisesti”. Toisin sanoen, se on rajattu alue kaupungissa, jossa päästöjen kannalta eniten saastuttavien ajoneuvojen pääsyä ja liikkumista rajoitetaan ilmanlaadun parantamiseksi, sekä autojen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi. Uuden ilmastonmuutos- ja energiamurroslain mukaan maantieliikenteen osuus Espanjan kasvihuonekaasupäästöistä on 25%.
Vaikka asetuksen voimaantulo on välitön (vuoden 2023 alusta), useimmat kunnat eivät ole vielä valmiita käynnistämään alhaisten päästöjen vyöhykettään tai noudattamaan muita Ilmastonmuutos- ja Energiamurroslakiin sisältyviä toimenpiteitä. Huomioitavaa on, että kunkin kaupungin kunnanhallinto on vastuussa kaupunkialueidensa rajoituksista täysin vapaasti. Madrid ja Barcelona olivat edelläkävijöitä sisällyttäessä alhaisten päästöjen vyöhykkeen suunnitelmiinsa ja on loogista ajatella, että muutkin alueet seuraavat heidän esimerkkiä.
Kulkuneuvoista kaikkein saastuttavimmat mallit (ilman ympäristömerkkiä) tulevat olemaan toistaiseksi eniten kärsiviä sääntelyn takia, koska niiden pääsy ja liikkuminen suurkaupunkien alhaisten päästöjen vyöhykkeillä tulee olemaan täysin kiellettyä. Tämä koskee esimerkiksi bensiinikäyttöisiä malleja, jotka on rekisteröity ennen vuotta 2001, diesel-käyttöisiä malleja, jotka on rekisteröity ennen vuotta 2006, ja moottoripyöriä, jotka on rekisteröity ennen vuotta 2003.
Miten tarrat luokitellaan?
Mitä tapahtuu muille DGT:n ympäristömerkeille?
Madrid ja Barcelona eivät vielä kiellä B-merkinnällä varustettujen ajoneuvojen pääsyä ja liikkumista niiden alhaisten päästöjen-vyöhykkeillä vuonna 2023, josta voimme päätellä, etteivät muutkaan kunnat vielä tee niin. Molemmilla kaupungeilla on tietyt rajoitukset näille ilman ympäristömerkkiä oleville kulkuneuvoille ja ne päästetään alueelle ainoastaan, jos ne pysäköidään julkiselle parkkipaikalle, omistajat ovat rekisteröityneet asukkaiksi suojellulle alueelle tai jos he ovat menossa korjaamolle, joka sijaitsee alhaisten päästöjen vyöhykkeellä.
B-merkinnällä tarkoitamme tässä yhteydessä vuoden 2001 jälkeen rekisteröityjä bensiinikäyttöisiä henkilöautoja ja kevyitä pakettiautoja sekä vuoden 2006 jälkeen rekisteröityjä diesel-käyttöisiä ajoneuvoja. B-merkinnän saavat myös yli kahdeksan matkustajan ajoneuvot ja vuoden 2006 jälkeen rekisteröidyt polttomoottoriset raskaat ajoneuvot, sekä vuoden 2003 jälkeen valmistetut moottoripyörät.
Mitä tulee C-merkinnällä varustettuihin ajoneuvoihin (vihreä), käytännössä tullaan soveltamaan vastaavaa toimintamallia kuin edellisessä tapauksessa. Ajoneuvot voivat päästä ja liikkua päästöjen alhaisilla vyöhykkeillä, mutta pysäköiminen on kielletty, lukuun ottamatta julkisia parkkipaikkoja. C-merkintä koskee bensiinikäyttöisiä henkilöautoja, jotka on rekisteröity tammikuun 2006 jälkeen, diesel-käyttöisiä ajoneuvoja, jotka on rekisteröity tammikuun 2015 jälkeen, sekä vuoden 2007 jälkeen rekisteröityjä moottoripyöriä.
Kuten odottaa saattoi, vain ECO-merkinnällä varustetut ajoneuvot (hybridit tai kaasu) ja erityisesti 0 päästöt -merkinnällä varustetut ajoneuvot (sähkö- ja ladattavat hybridit) voivat täysin välttyä rajoituksilta ja liikkua vapaasti Espanjan alhaisten päästöjen-vyöhykkeillä.
Espanjassa on miljoonia ajoneuvoja ketkä eivät pääse ZBE alueille
Viimeisimpien tietojen mukaan Espanjan autokannassa on noin 29,9 miljoonaa ajoneuvoa, joista vain miljoonalla on DGT:n 0 Päästöt tai ECO -tunnus. Tämä heijastaa melko huolestuttavaa tilannetta, koska yli 28 miljoonaa ajoneuvoa on ilman ympäristömerkintää tai B- tai C-tunnusta. Espanjassa liikkuu toisin sanoen 9,9 miljoonaa ajoneuvoa ilman ympäristömerkintää, 9,4 miljoonaa ajoneuvoa B-tunnuksella, 9,6 miljoonaa ajoneuvoa C-tunnuksella ja lähes miljoona ajoneuvoa ECO- tai 0 Päästöt -tunnuksella.
Ottaen huomioon, että uudet määräykset estävät ajoneuvojen pääsyn ilman ympäristömerkintää ja liikkumisen alhaisten päästöjen- vyöhykkeellä, kohtaamme monimutkaisen ja huolestuttavan tilanteen, jossa 33,2% Espanjan ajoneuvoista estetään pääsemästä tärkeille kaupunkialueille. Lisäksi B-tunnuksella varustetuilla ajoneuvoilla, jotka tällä hetkellä muodostavat 31,5% ajoneuvokannasta, on erityisiä rajoituksia, kuten pysäköinnin kieltäminen alhaisten päästöjen-vyöhykkeillä.
Saamme nähdä kuinka nopeasti muut Aurinkorannikon kaupungit tulevat seuraamaan Malagan esimerkkiä ja julkaisevat aikataulunsa sekä rajoitettujen alueiden kartat.
Lähteet Neomotor, Malaga hoy
Lisää tietoa https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2021-8447