Matkustajan oikeudet
Aiotko ottaa lennon? – nämä ovat oikeutesi matkustajana
On tavallista, että matkustettaessa lentovuoroja perutaan tai niissä on viivästyksiä, mikä johtaa matkustajille odottamattomiin muutoksiin matkasuunnitelmissa. Nämä tilanteet voivat rikkoa loman, josta olimme haaveilleet pitkään; mutta kaikki ei ole negatiivista. On olemassa vaihtoehtoja, joilla voit vaatia oikeuksiasi lentoyhtiön käyttäjänä.
Erityisesti vuosi 2023 on ollut haastava ilmailualalle, johtuen lakkoilusta ja henkilöstövajeista lentokentillä. Tätä varten AirHelp, maailman suurin lentomatkustajien oikeuksien puolustusorganisaatio, on laatinut kymmenen käskyä, jotka jokaisen matkustajan on tiedettävä.
Oikeus saada huolenpitoa
Kuka meistä ei ole kokenut lentonsa peruuntumista tai viivästymistä? On ratkaisu: matkustajilla on oikeus tehdä valituksia ja heillä on joukko oikeuksia, jotka lentoyhtiöiden on noudatettava. Jos lento viivästyy yli kaksi tuntia, miehistön on tarjottava vettä ja ilmastointia. Jos viive ylittää viisi tuntia, matkustaja voi jättää koneen ja palata lähtöportille. Jos viivästys tapahtuu matkustajien ollessa lentokoneen ulkopuolella, lentoyhtiön on tarjottava ruokaa, juomaa ja viestintämahdollisuus.
Oikeus hotellimajoitukseen
Jos lennon viivästymisen tai peruuntumisen vuoksi matkustajan on yövyttävä, lentoyhtiön on tarjottava hotellihuone ja katettava kuljetuskulut, vaikka viivästymisen syy ei olisi lentoyhtiön aiheuttama.
Oikeudet lennon peruuntuessa
Lentolippujen ylibuukkaus on yleinen käytäntö tällä alalla. Tätä kutsutaan overbookingiksi. Jos lento on täynnä, jotkut matkustajat eivät pääse kyytiin. CE261-lain mukaan, jos näin tapahtuu, asianomaisilla matkustajilla on oikeus korvaukseen, joka on enintään 600 euroa henkilöä kohti, ja heidät on sijoitettava toiselle lennolle tai heille on palautettava lipun hinta.
Oikeus tehdä valitus
Lennon keskeytystapauksissa matkustajat voivat tehdä valituksen, kun lentoyhtiö ei täytä lupaamaansa palvelua. Lentoyhtiöiden on tiedotettava matkustajille heidän oikeuksistaan ja ehtojaan.
Korvausoikeus
CE261-lain mukaan matkustajilla on oikeus korvaukseen, joka on enintään 600 euroa (henkilöä ja matkaa kohti) yli 3 tunnin viivästysten, alle 14 päivää ennen lähtöä tehdyt peruutukset, nousun epäämisen tai viivästymisen takia tapahtuneen yhteyden menettämisen vuoksi, kunhan syy on lentoyhtiön. Tämä oikeus koskee kaikkia lentoja, jotka lähtevät Euroopan lentokentältä, ja lentoja, jotka laskeutuvat niihin, kun ne suoritetaan Euroopan unionissa sijaitsevalla lentoyhtiöllä. Matkustajalla on oikeus vaatia tätä korvausta jopa kolme vuotta lennon päivämäärästä.
Oikeudet matkatavaroista
On yleistä, että matkatavarat katoavat, vahingoittuvat tai viivästyvät. Kansainvälisissä lennoissa Espanja noudattaa Montrealin sopimusta, jonka mukaan jokainen matkustaja voi vaatia korvausta noin 1.700 euroa, jos näin käy. Lisäksi he voivat vaatia korvauksia mahdollisista ongelmista johtuneista kustannuksista. Onnistuneen valituksen tekemiseksi matkustajan on esitettävä kaikki tarvittavat tiedot lentokentällä ennen sen jättämistä.
Itse olen saanut kaksi kertaa uudet vaatteet lentoyhtiön maksamana koska matkatavarat olivat myöhässä ja tarvitsin vaihtovaatteet. Toinen näistä tapauksista tapahtui Suomeen matkustattettaessa, mutta koska olin residentti Espanjassa, siis ulkomaalaisena suomessa niin Lufthansa kustansi minulle vaatteet häihin, joten kannattaa tietää oikeutensa.
Oikeudet matkustettaessa lemmikkieläinten kanssa
Oletko niitä, jotka eivät voi matkustaa ilman lemmikkiään? Sinun pitäisi tietää tämä. Suuremmat lemmikit ja tietyt ”vaaralliset” eläimet on kuljetettava lentokoneen ruumassa. Pienet voivat matkustaa matkustamossa, kunhan eläin ja kuljetuslaatikko eivät paina yli 8 kiloa. Avustavat koirat voivat matkustaa matkustamossa omistajansa kanssa ilman lisämaksuja. Matkustajan on ilmoitettava lentoyhtiölle avustavasta koirasta varatessaan paikkaa. Matkustajan on esitettävä eläimen tarvittavat asiakirjat lentoyhtiön tiskillä. Kansainvälisillä lennoilla on esitettävä kohdemaan vaatimat asiakirjat.
Oikeudet vammojen vuoksi
Oletko kaatunut ja vahingoittanut itseäsi, murtanut käsivartesi tai saanut muun vamman ollessasi lentokoneessa? Näissä tapauksissa sinulla on oikeus taloudelliseen korvaukseen.
Oikeus tarjota apua ja saada apua
Jos kyseessä on lääketieteellinen hätätilanne, mikä tahansa matkustaja, vaikka ei olisi terveydenhuollon ammattilainen, voi auttaa toista matkustajaa. Laki suojaa heitä näissä tilanteissa.
Oikeudet vammaisuuden tai liikkumisrajoitteiden varalta
Euroopan unionin lainsäädännön mukaan kaikki vammaiset tai liikkumisrajoitteiset henkilöt ovat suojattuja syrjintää vastaan varauksen teon ja nousun aikana. Lentoyhtiö voi kieltäytyä ottamasta kyytiin vain, jos lentokoneen tai sen ovien koko sen estää tai jos se rikkoo turvallisuusvaatimuksia. Jos näin tapahtuu, matkustajalla on oikeus hyvitykseen tai hänelle on tarjottava vaihtoehtoinen kuljetus.
Alkuperäinen artikkeli
El Español
Lisää aiheesta
https://www.airhelp.com/es/